Forms to improve the quality of postgraduate training of ophthalmologists

Authors

  • S.O. Rykov Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine, Ukraine
  • O.V. Tumanova Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine, Ukraine
  • O.V. Petrenko Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine, Ukraine
  • S.I. Kosuba Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.22141/2309-8147.9.2.2021.241507

Keywords:

distance learning, practical class, clinical examination, clinical round

Abstract

The main direction of improving the process of professional development of doctors at the stage of postgraduate training is the gradual introduction of modern forms of education. Internship is the first step to independent work of a doctor, so it is important from this stage to direct the efforts of a young specialist to self-improvement. Traditional methods of training interns are primarily aimed at obtaining and deepening knowledge through the transfer of information with subsequent implementation in specific professional activities with recognized algorithms. However, this method of teaching does not contribute to the development of independent cognitive activity of young colleagues, although it is on this postulate the concept of distance learning is based as a new form of postgraduate education. The article characterizes the modern system of training of interns-ophthalmologists. The use of distance learning, clinical analysis of patients’ data, stage test control, situational tasks in the educational process is substantiated. Wishes are expressed to improve the organization of the internship in ophthalmology.

References

Агранович Н.В., Ходжаян А.Б., Сохач А.Я. Дистанционное обучение как современная форма обучения медицинских кадров. Медицинский вестник Северного Кавказа. 2012. № 2. С. 90-92.

Кузняк Н.Б., Бамбуляк А.В., Гончаренко В.А. Система дистанционного обучения как эффективная составляющая подготовки врачей-интернов к интегрированному лицензионному экзамену «Крок-3». Молодий вчений. 2014. № 7–2(10). С. 119-120.

Музычина А.А., Агафонова Г.Ю., Бугоркова И.А. Дистанционная форма обучения при подготовке врачей-интернов стоматологов. Медико-соціальні проблеми сім’ї. 2012. Т. 17. № 3–4. С. 142-143.

Кравчук І.В. Впровадження дистанційних технологій навчання в медицину та систему медичної освіти. Зб. наук. праць співробіт. НМАПО ім. П.Л. Шупика. 2015. № 24(1). С. 615-627.

Клигуненко Е.Н., Ехалов В.В., Сединкин В.А., Кравец О.В., Площенко Ю.А. Некоторые возможности дистанционного обучения врачей-интернов на цикле «Неотложные состояния». Медицина неотложных состояний. 2017. № 5(84). С. 105-108.

Чернышева О.Е., Самойленко И.Г., Балычевцева И.В., Хапченкова Д.С., Герасименко В.В., Полесова Т.Р. Формы усовершенствования качества обучения врачей-интернов. Украинский журнал хирургии. 2016. № 1–2(30–31). С. 80-82.

Published

2021-10-19

Issue

Section

Exchange of Experience